Lokale SEO is voor ondernemers met een specifiek servicegebied of een lokale winkel of zaak tegenwoordig van noodzakelijk belang. Heeft iemand een autodealer nodig, dan kijkt die wel even op Google waar de dichtstbijzijnde is. En zo geldt het voor 47% van alle zoekopdrachten. Het percentage van mensen wat zoekt naar een bedrijf in de buurt waar ze direct willen consumeren is zo verschrikkelijk hoog gezien Google zich hier goed voor leent. Zo goed dat de helft van de mensen die zoeken in Google dus op zoek is naar informatie over een bedrijf bij hen in de buurt. BIZAR!
Dit betekent dus dat tegenwoordig goede lokale SEO bepalend is voor het succes van een lokaal bedrijf. De ondernemers met de allerbeste service worden uit de markt geduwd door net nieuwe ondernemers die het SEO kunstje wel in de vingers hebben of een gespecialiseerd bureau zoals ons hebben ingeschakeld. En in dit artikel ga je dus van me leren hoe je dit lokale SEO kunstje zelf kan doen zodat ook je kan winnen in Google en je lokale zaak of dienst kan overstromen in klanten.
De basis van lokale SEO
Lokale SEO kan natuurlijk alleen als je een website hebt. Niet helemaal waar want je kunt ook met alleen een Google Mijn Bedrijf pagina werken, maar voorlopig kun je lokaal als bedrijf geen vaste klantenstroom maken zonder een website. Dit is dan ook waarom ik een website zie als de basis van SEO als lokaal bedrijf.
"Als de website niet in staat is bezoekers tot klanten om te toveren dan moet je niet eens denken aan lokale SEO. Regel eerst maar eens dat je website het doet."
Het heeft dus echt totaal geen zin om aan je lokale SEO te werken als je niet eens weet of je de bezoekers wel om kan toveren tot klanten. De eerste vraag is dus: “Hoe zorgen we er voor dat bezoekers van een website langskomen bij je zaak of gebruikmaken van je lokale service?” Mocht je dit nog niet precies weten dan is het belangrijk hier inzicht in te krijgen. Ben je bijvoorbeeld een bakker, dan wil je dat mensen die zoeken op Bakker (En dan je regio naam) je kunnen vinden, zodat deze mensen klant kunnen worden.
Een veelgebruikte techniek om te controleren of je klanten via Google bij je terecht zijn gekomen is door bijvoorbeeld te meten hoeveel mensen je bellen via het nummer wat je op je website hebt staan. Dit kan door gebruik te maken van een doorverwijs nummer wat alleen te vinden is op je website, zo regelen we dat voor onze klanten.
Een andere en veel gebruikte techniek is het plaatsen van speciale aanbiedingen en acties die alleen te vinden zijn op je site. Als je dan een nieuwe klant hebt die gebruik wil maken van de actie dan weet je dat die via je site is gekomen.
Lokale SEO zaken die je moet regelen!
Nu we dus een website hebben die bezoekers om kan zetten tot klanten van je lokale business is het zaak om ervoor te gaan zorgen dat deze site ook lokaal gevonden wordt. Dit begint allemaal met een Google Mijn Bedrijf account. Gezien 47% van de zoekopdrachten gericht is op en zoeken naar een lokaal bedrijf heeft Google besloten hier goed op in te spelen. Dus zijn ze alle lokale bedrijven in beeld gaan brengen door ieder bedrijf een specifiek profiel te geven met alle bedrijfsgegevens zoals openingstijden, de website en nog veel meer zoals een beschrijving en diensten of producten. Dit noemen we een Google Mijn Bedrijf profiel en deze kun je gratis aanmaken of claimen als Google al zelf je gegevens heeft verwerkt van andere plekken van het internet.
Dit profiel is de heilige graal van lokale SEO, en dit is dan ook een must have en het eerste wat je na je website aan moet maken. Een compleet en goed onderhouden Google Mijn Bedrijf profiel kun je de eerste maand al honderden bezoekers opleveren die bij je in de omgeving op zoek zijn naar een bedrijf zoals die van jou.
Door het grote belang van een Google Mijn Bedrijf profiel heb ik dan ook een cursus samengevat waarin je precies leert hoe je dit aan kan maken en kan onderhouden. Daar kun je meer over te weten komen op samsoschool.nl.
Lokale SEO opschalen en verbeteren
Bij lokale SEO is het gewoon belangrijk dat Google precies weet wat je doet en wie je bent. Als al je bedrijfsgegevens voor Google duidelijk zijn dan weet Google ook voor welke personen het interessant is je website te tonen. Ook op je website moeten dus al je bedrijfsgegevens duidelijk getoond worden op een manier dat Google ook weet wat elk informaties deel inhoud. Zo kun je een adres los toevoegen, maar kun je ook een kaartje toevoegen ingeladen uit Google Maps wat Google kan lezen en kan begrijpen zodat dit duidelijk is. En zo geldt dat voor alle bedrijfsgegevens, daarom is een goede betrouwbare partij die een SEO vriendelijke website maakt zo belangrijk.
Daarnaast is het belangrijk dat je alleen belangrijke content (tekst, afbeelding enz) laat zien aan je bezoekers. Dat wat de bezoeker aan het zoeken is moet meteen duidelijk zijn. De klant is in dit geval echt altijd koning. Want als Google ziet dat ze snel je site verlaten en naar een andere site gaan dan is dit een teken dat die andere site dus beter is voor dit soort bezoekers. Hier komt ook weer terug hoe belangrijk het is dat je website bezoekers omzet tot klanten. Niet alleen zodat je meer klanten krijgt, maar ook zodat je beter wordt gevonden zodat je nog meer klanten gaat krijgen. Klinkt dubbel, ik weet het.
Lokale SEO moet onderhouden worden, anders zak je weg!
Lokale SEO is iets wat je echt moet onderhouden, als de zoekmachine ziet dat je niet actief bent dan plaatst die een concurrent hoger die wel actief is. Dit kunnen we voorkomen door aan Google te laten zien dat we een actief bedrijf zijn door regelmatig dingen toe te voegen of aan te passen. Dit gebeurt groot en deels natuurlijk op het bedrijfsprofiel, maar het is van groot belang dat we dit ook op de website doen. Denk aan het bijwerken van je portfolio als je die op de site hebt. Het aanpassen van de over ons pagina of het toevoegen of verwijderen van acties die je voert op de website. Laat aan Google zien dat je een actief en draaiend bedrijf bent zodat ze je ook als belangrijk blijven zien voor de mensen die zoeken in Google.
Backlinks en Lokale SEO
Zoals jullie waarschijnlijk al weten spelen backlinks nog steeds een grote rol is het goed gevonden worden in Google. Andere website die verwijzen naar je website zijn een must want zonder denk Google dat je wel niet zo een goede site zal zijn. Google ziet de linkjes van andere sites naar je sites als stemmen voor hoe goed je site is. Als een concurrent dus meer stemmen heeft dan je, dan komt die hoger in de zoekmachine. Een lastig en ingewikkeld iets en ook lastig om voor te zorgen. Daarom hebben bureaus zoals ons hier een uitgebreid netwerk in waardoor we altijd voor de juiste links kunnen zorgen.
Voor lokale SEO is het wel belangrijk dat je de juiste links hebt. Een linkje van een website over fitness is Amsterdam heeft geen meerwaarde voor aan bakker in Breda. Het is dus zo dat als je een website hebt en je deze wil laten scoren in Google in een lokaal gebied backlinks nog steeds een nodige en belangrijk rol spelen.