Marketingstrategie

Een marketingstrategie vormt de basis van een proces wat consequent op automatische piloot ervoor zorgt dat klanten naar je komen in plaats dat je steeds achter hen aan moet. Ondernemers zijn zich er vaak niet bewust van wat nu precies hun marketingstrategie is en dit weerhoud hen er dan ook van om de zorgen die ze hebben om hun omzet los te kunnen laten. In dit artikel kom je erachter wat voor je bedrijf de beste marketing strategie is en hoe dit er voor gaat zorgen dat je je helemaal niet meer druk hoeft te maken om het werven van klanten. Het gaat ervoor zorgen dat je je alleen hoeft te focussen op je product of diens en je bestaande klanten. Dat is eigenlijk waar het om draait en dat is de reden waarom je in eerste plaats ondernemer bent geworden. Om te doen waar je goed in bent, niet om constant bezig te zijn met je klantenwerving. 


Hoe je bepaalt wat voor je de beste marketing strategie is

De beste marketing strategie moet ik nu wel aan je onthullen want dat heb ik nu eenmaal beloofd. Deze marketing strategie gebruiken we met ons full service marketing bureau en door deze strategie hebben we al tientallen bedrijven duizenden euro’s omzet per maand weten op te leveren. De meeste mensen beseffen niet dat het eigenlijk simpel is en dat je hier nooit vanaf zou moeten wijken. Zonder deze strategie heb ik nog nooit een bedrijf zien slagen en wanneer dat wel zo is dan laten ze nog veel geld op tafel liggen.


De mensen die letterlijk  klaar zitten met hun pinpas om bij je te kopen 

"Stop met alles doen en richt je op één ding, alleen dan kun je hyper efficiënt zijn en gaat je aanpak goed werken."

Wat veel mensen denken is dat ze overal op internet aanwezig moeten zijn, jammer want deze strategie begint met iets simpels. Het begint allemaal met een goede website, een website die duidelijk maakt wat van probleem de klant heeft en daarna duidelijk maakt waarom je de beste oplossing hebt in de vorm van je product of dienst. Wanneer je eenmaal een website hebt dan is het de kunst om bezoekers te krijgen die ook willen kopen. De meeste ondernemers denken op dit moment dat het een goed plan is om een paar honderd euro per maand lukraak te investeren in alle mogelijke advertenties en hopen dat ze dan opeens een goed lopend bedrijf hebben.

"Wat iedereen tegenwoordig doet, is overal op sociale media aanwezig zijn. Terwijl er mensen zijn die met de pinpas klaar zoeker in Google zoeken naar iemand die te bieden heeft wat je met je bedrijf te bieden hebt."

Het is echt gek, maar de meeste ondernemers beseffen niet dat nog steeds de goedkoopste en betrouwbaarste manier van marketing voeren SEO is. Daarom zou je marketing strategie ook moeten zijn om er eerst voor te zorgen dat je website goed gevonden wordt door de mensen die letterlijk op zoek zijn naar iemand die aanbied wat je aanbied. Hier gaan we dan vervolgens data op verzamelen, dit is makkelijk te doen met tools zoals Analytics van Google. Deze data hebben we nodig want we willen weten welke zoekopdrachten tot de meeste verkopen leiden. Deze data hebben we namelijk nodig om zo effectief mogelijk aan de slag te gaan met fase twee van onze marketing strategie.


Hyper efficiënt terug investeren in je marketing

"Om je oprecht te richten op mensen die al klaar zitten met hun pinpas, moet je eerste zeker weten die er echt klaar zit met zijn pinpas."

Door fase een eerst te verbeteren en voor ons te laten werken hebben we nu een vaste klanten stroom en begint de rust alweer te keren in onze marketing. Door de constante klanten stroom die deze techniek kan opleveren is de eerste  fase van deze marketingstrategie een must, maar lopen we uiteindelijk wel tegen de lamp aan. We moeten op gaan schalen en uiteindelijk gaat dat niet meer alleen maar door het extra verbeteren van de website. Nu hebben we van al de mensen op de site wel al een veel beter beeld van welke zoekopdrachten de beste en meest koop grage bezoekers opleveren. Nu weten we ook wat deze bezoekers on opleveren dus weten we wat een goede deal is als we gaan betalen voor bezoekers. De winstgevendste volgende stap is dan ook SEA. Dit is het adverteren in de zoekmachine, want je kunt nooit iedereen overwonnen hebben.

"Door nu te adverteren in Google zijn we meteen buitengewoon winstgevend, we weten namelijk al welke zoekresultaten we moeten gebruiken om op te adverteren. We hebben namelijk al gezien welke de meeste winst opleveren."

Het is sterk af te raden te gaan adverteren voordat we oprecht weten welke zoekopdrachten ons geld gaan opleveren. Wat we terugzien is dat er dan eerst honderden of duizenden euro’s worden geïnvesteerd voordat er een winstgevende manier is gevonden van richten op een doelgroep die er op zit te wachten.


Tijd om de mensen aan te spreken die nog niet weten dat ze je product of dienst nodig hebben

Met de eerste twee fases van je marketingstrategie spreken we het hele kleine percentage van mensen aan die al klaar zijn om te kopen. Er zijn nog tien keer zoveel mensen die nog helemaal niet klaar zijn om te kopen, maar die wel je perfecte klant zijn en mits goed geïnformeerd meteen of later gaan kopen bij je bedrijf. Dit is de fase waar het verschilt per business wat hier het beste vervolg is van je marketingplan. In eerste instantie zou ik hier altijd aanraden te gaan kijken naar hoeveel mensen er in Google zoeken naar vragen en informatie rondom wat je te bieden hebt. Mocht dat veel zijn dan kan het interessant zijn verder te gaan investeren in het uitbreiden van je website. Door er bijvoorbeeld een blog aan toe te voegen als je die nog niet hebt, om zo extra informatie, tips en uitleg, en nog veel meer content toe te voegen. Die gericht is op mensen die nog niet per se koop klaar zijn.

"Fase drie gaat er niet om dat je direct meer winst gaat maken. Het gaat er hier om dat de mensen die nog niet bekend zijn met je business je leren kennen en leren dat ze het beste bij je bedrijf terecht kunnen wanneer de behoefte is. Ze moeten dus wel weten hoe ze bij je terecht kunnen, maar je moet ze niet stimuleren dat ook echt te doen."

Mocht je doelgroep zich ook veel op een bepaald sociaal media kanaal bevinden dan is het aan te raden daar groot op in te zetten. En houd hier goed rekening met dat alles doen niet doen betekent in dit geval. Richt je op een bepaald sociaal media kanaal en zorg dat je business daar bekend raakt onder je doelgroep door dagelijks content te delen die niet direct promoot maar mensen betrokken maakt en interactie creëert. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt in hoe je fase drie van je marketingstrategie wil gaan aanvliegen. Dan is het aan te raden fase vier te gebruiken om dit kracht achter te zetten als je eenmaal je draai hebt gevonden in het uitzoeken welke content werkt en dus veel interactie opwekt. Vergeet niet dat deze fase bedoeld is om bewustzijn van je bestaan te creëren en te zorgen dat ze weten hoe ze bij je bedrijf terecht kunnen maar niet meteen te richten op conversie.


Je marketingstrategie opschalen naar een miljoenen strategie

De basis van je marketingstrategie is nu ontwikkeld, nu is het tijd om je marketing motor benzine te geven! 

Nu hebben we de kans om deze marketing motor ook echt voor ons te gaan laten werken. We zijn nu op het level aangekomen dat we precies weten wie onze ideale klant is, wat deze klant leuk vind, waar die op reageert, waar die betrokken bij raakt, wanneer die klaar is om te kopen en nog veel meer. Op basis van al deze kennis weten we dat we er klaar voor zijn om kostenefficiënt betaald verkeer van alle platformen naar ons toe te trekken. Het is hier van groot belang dat we op basis van al deze kennis gaan adverteren. Als we hier niet een duidelijk klanten profiel hebben en goed inzicht hebben in al de data van het gedrag van onze betrokken klanten of bezoekers hebben we niets aan al de eerste fases. Nu is het echt tijd om ervoor te zorgen dat we op een buitengewoon winstgevende manier kunnen adverteren en opschalen zodat we heel de markt over kunnen nemen. Daar zijn we nu klaar voor, want we hebben data die niemand anders heeft. Nu zijn we op het punt dat we weten dat we voor iedere euro bijvoorbeeld acht euro terug krijgen. Hoe vaak zou je dan een euro uit willen geven???


Een samenvatting van heel de strategie

"Het begint dus met de goedkoopste en toegankelijkste manier van mensen aantrekken waarvan we al weten dat ze op zoek zijn naar iets wat we te bieden hebben."

Het begint dus allemaal met een goede website die goed gevonden wordt door de mensen die al klaar zijn om te kopen. Wanneer je dit werkend hebt dan heb je een goede basis want je weet dan al dat je de mensen die koop klaar zijn ook om kan zetten tot klant. Daarnaast ben je er nu van verzekert dat je iedere maand een bepaald bedrag op je rekening kan verwachten van je vaste maandelijkse bezoekers die Google je gratis geeft.

"Vervolgens gaan we de data van fase één en de kracht om koop klare bezoekers om te zetten tot klant gebruiken om hyper efficiënt te adverteren op de zoekopdrachten waarvan we weten dat ze werken."

Nu weten we door de inzichten die we hebben opgedaan door de gratis bezoekers precies hoeveel een bezoeker ons op levert. We weten ook precies welke zoekopdrachten de winstgevendste bezoekers opleveren. Met deze kennis kunnen we nu gaan adverteren in Google om er zo voor te zorgen dat we het makkelijke geld meepakken ook al is er niet veel ruimte meer om te winnen met SEO.

"Dan is het tijd om de mensen te betrekken bij ons bedrijf die nu nog niet weten dat ze bij ons terecht kunnen. Daarnaast is het belangrijk dat ze nu dus weten dat ze het beste bij ons terecht kunnen."

Nu is het tijd om te gaan investeren in een sociaal media kanaal of in een blog. We willen nu de mensen bewust maken van ons bestaan zonder ze direct te pushen te gaan kopen bij ons. Dat doen ze wel als ze er klaar voor zijn, we werken nu aan het opbouwen van naam bekendheid.  We willen dat wanneer de mensen iets nodig hebben wat we te bieden hebben ze meteen aan ons denken.

"Nu zijn we klaar voor de laatste fase, er zijn nu duizenden mensen die ons al eens gezien hebben, maar die nog niet gekocht hebben."

De mensen die wel al eens op de site zijn geweest, ons volgen, of betrokken zijn geweest bij ons content, zijn nu klaar om te kopen. Nu kunnen we dus efficiënt gaan adverteren op alle mogelijke kanalen om deze mensen terug te halen. Hierdoor zijn de advertenties veel winstgevender dan wanneer we gaan adverteren op mensen die ons nog helemaal niet kennen.



Over de schrijver
Reactie plaatsen